
Motorový olej je jednou z klíčových provozních kapalin každého motoru. Je to rozdíl mezi spokojený mi kilometry a zadřeným motorem. Správné chování oleje při různých teplotách a zatíženích výrazně ovlivňuje životnost, provozní náklady i výkon motoru. Stručněa věcně se zaměříme na pojem „hustota oleje“, který je často zaměňován s viskozitou.
Co teda znamená hustota oleje?
Termín „hustota motorového oleje“ bývá v běžném jazyce používán i pro jeho viskozitu, což lidi mate. Ve skutečnosti je to ale takhle:
- Hustota je fyzikální veličina vyjadřující poměr hmotnosti k objemu (kg/m³), tedy určitou „hutnost“ kapaliny.
- Viskozita vyjadřuje odpor kapaliny proti toku (proudění). Jinými slovy, jak „řídce“ či „hustě“ kapalina teče při dané teplotě. Jak snadno se vám tedy dere mazacími kanálky a ložisky na ojnici.
V praxi automobilových motorů je pro mazací olej primárním parametrem viskozita, nikoli hustota v obecném smyslu. Zapomeňte ale na často používané „čím hustší olej, tím lepší mazání“. S hustším olejem se může zdát motor zdravější, protože vymezí vůle. Může se ale stát, že se nezvládne dostatečně natlačit například na ojniční ložiska a ty se vám protočí.
- Příliš nízká viskozita (olej „řidší“): Při studeném startu nebo nízké teplotě se olej může nedostatečně rozprostřít, mazací film je slabý, dochází ke zvýšenému opotřebení.
- Příliš vysoká viskozita (olej „hustší“): Olej sice vytvoří silnější film, ale proudění oleje je pomalejší, zvyšuje se tření uvnitř motoru, může klesnout výkon a zvýšit spotřeba paliva.
Perfektně je to vysvětleno v následujícím videu:
Jak číst označení oleje např. 5W-30, 10W-40?
Označení viskozitní třídy oleje zpravidla vychází z normy Society of Automotive Engineers SAE.
- První číslo + písmeno „W“ („Winter“): Znamená, jak olej teče při nízkých teplotách. Nižší číslo = lepší tekutost při startu v chladu.
- Druhé číslo: Udává viskozitní třídu při provozní teplotě (typicky při cca 100 °C). Vyšší číslo = vyšší viskozita při teplotě.
Například olej 5W-30 znamená: dobrý pro startování i za chladu („5W“), a při provozní teplotě proudí jako typ „30“. Olej 10W-40 bude při startu zřídka tak „volný“ jako 5W-30, ale při vysoké teplotě vytvoří silnější film („40“).
.png)
