
Neustále se vedou spory, jak to vlastně správně je s tím šestihranným klíčem je. Je to IMBUS s "M", nebo INBUS s "N"? Pojďme si v tom udělat jednou pro vždy jasno. A ukážeme si, jaké provedení by nemělo chybět ve vaší GOLA sadě.
Kde se vlastně INBUS vzal?
Technicky vzato, správný název je INBUS. Nejde o obecné pojmenování, ale o registrovanou ochrannou známku, která vznikla v Německu.
- IN – jako Innensechskant (vnitřní šestihran)
- BUS – jako Bauer und Schaurte (jméno původního výrobce)
Je to jako když každý dálkový ovladač nazýváme "dálkáč" nebo každé terénní auto "džíp". Zkrátka se vžilo lidové IMBUS, protože se dvojhláska "-mb-" vyslovuje snadněji.
TIP od Nářadí Fencl: My v Nářadí Fencl to víme. Proto, ačkoli je technicky správné INBUS, najdete u nás v e-shopu nejčastěji oba výrazy, protože primárně chceme, abyste rychle našli nářadí, které potřebujete. Hlavní je, že ten šroub bezpečně utáhnete nebo povolíte.
Jaké jsou tipy imbusů? Teda inbusů
Imbusy s kuličkou na konci
Kulička na delší straně klíče umožňuje pracovat se šroubem pod úhlem (až 25°). Dostanete se tak ke šroubům, které jsou částečně zakryté nebo kde není možné klíč nasadit kolmo. S imbusy s kuličkou ušetříte čas a nervy při montáži v nepřístupných místech motorového prostoru nebo podvozku.
Imbus hlavice (BIT) do GOLA sady
Šestihranný profil osazený do standardní nástrčné hlavice (ořechu) s unášečem 1/4", 3/8" nebo 1/2". Můžete tak využít sílu a přesnost momentového klíče nebo pohodlí ráčny z vaší GOLA sady. Je to nutné pro utahování spojů na předepsaný moment, což je v autoservisu naprostá nutnost.
Imbusy s T-rukojetí
Ideální pro rychlé, ale pevné utahování šroubů, které nevyžadují velký moment. Imbusy s T-rukojetí poskytují lepší úchop a možnost vyvinout větší točivou sílu rukou než klasické "L" klíče.
