Rozvody motoru: Jak často je měnit?

rozvody-motoru

Rozvody patří mezi nejdůležitější části spalovacího motoru. Také mezi ty nejobávanější. Jen z málo dalších věcí v autě máme strach jako z rachtání řetezů. Bez nich by se ale motor vůbec nerozběhl. Zajišťují totiž správné načasování otevření a zavření ventilů, které přivádějí směs paliva se vzduchem do válců a odvádějí z nich spaliny. I když rozvody běžně nevidíme, jejich stav rozhoduje o tom, jak dlouho a jak spolehlivě motor vydrží. 

Jaká je funkce rozvodů v motoru?

Motor pracuje ve čtyřech taktech: sání, komprese, expanze a výfuk. Aby vše fungovalo správně, musí být přesně načasováno, kdy se ventil otevře a zavře. Tento pohyb ventilů řídí právě rozvodový mechanismus, který zajišťuje, že:

  • sací ventil se otevře přesně ve chvíli, kdy píst klesá a nasává směs,
  • výfukový ventil se otevře v okamžiku, kdy je třeba vypustit spaliny.

O správné načasování se stará rozvodový řemen, řetěz nebo ozubená soustava, která propojuje klikovou hřídel s vačkovou hřídelí. Rozvodovým řetezem nebo řemeny je často poháněna také vodní pumpa.

Typy rozvodů

Řemenové rozvody

Rozvodový řemen je nejrozšířenější systém u moderních osobních automobilů. Je vyroben z pevné pryže se zuby (často vyztužené kevlarovými nebo skelnými vlákny), které zabraňují prokluzu a zajišťují tichý přenos síly. 

Výhody:

  • Tichý chod: Ideální pro moderní motory s důrazem na komfort.
  • Nízká hmotnost: Méně zatěžuje motor.
  • Nižší cena výroby i výměny.
  • Snadnější přístup: Většinou jednodušší servis než u řetězu. 

Nevýhody:

  • Opotřebení materiálu: Guma časem tvrdne, praská a ztrácí pružnost.
  • Omezená životnost: Nutná výměna po 60–180 tis. km nebo 5–7 letech.
  • Citlivost na teplotu a vlhkost: Pokud auto dlouho stojí, řemen stárne i bez nájezdu.

Řetězové rozvody

Řetězové rozvody fungují podobně jako cyklistický řetěz. Přenášejí pohyb mezi hřídeli pomocí kovových článků. Dříve se používaly hlavně u starších motorů, dnes se k nim výrobci často vracejí kvůli životnosti a najdete je ve většině moderních a výkonných motorů.

Výhody:

  • Velmi dlouhá životnost: Při správné údržbě často vydrží celý život motoru.
  • Odolnost vůči teplotám a stárnutí.
  • Není nutná pravidelná výměna: Pouze kontrola napínáků a mazání olejem.
  • Spolehlivější přenos síly než u řemene. 

Nevýhody:

  • Vyšší hlučnost: Při startu nebo opotřebení bývá slyšet kovové chrastění.
  • Vyšší hmotnost a odpor.
  • Nákladná oprava: Výměna řetězu je složitější, často znamená rozebrání půlky motoru.
  • Citlivost na kvalitu oleje: Napínáky a vodicí lišty se maží olejem, takže špatná údržba může vést k přeskočení řetězu. 

Rozvody s ozubenými koly

Tento systém využívá přímé záběry kovových kol, která spojují klikovou a vačkovou hřídel bez řemene či řetězu. Byl typický pro starší a průmyslové motory, kde se kladl důraz na extrémní životnost a přesnost.

Výhody:

  • Mechanicky nejodolnější systém: Neexistuje zde riziko přetržení nebo prokluzu.
  • Minimální údržba. Přesné časování i při dlouhodobém provozu. 

Nevýhody:

  • Vysoká hlučnost: Ozubená kola vydávají typické kovové hučení.
  • Vysoká výrobní cena.
  • Velká hmotnost: Nehodí se pro běžné osobní vozy.

Kdy je nutné rozvody měnit?

Rozvodové řemeny i řetězy se časem opotřebovávají, protože materiál stárne, praská, unavují se napínáky a rozvod může přeskočit nebo se přetrhnout. Pokud se to stane, dojde ke kolizi ventilů s písty, což často znamená zničující poškození motoru. Důsledky přetržení rozvodů: ohnuté ventily, poškozené písty, prasklá hlava válců, oprava v hodnotě desítek tisíc korun. Proto výrobci uvádějí přesné intervaly výměny rozvodů, které musíte dodržovat.

  • Životnost rozvodového řemene se pohybuje mezi 60 000 až 120 000 kilometry.
  • Životnost rozvodových řetězů se pohybuje kolem 200 000 kilometrů.

Jak poznat, že se blíží výměna rozvodů?

  • Auto má najeto více než doporučený interval.
  • Motor vydává nezvyklé cvakání nebo chrastění (u řetězu).
  • Při studeném startu slyšíš zpožděné naskočení motoru.
  • Nejsi si jistý, kdy byly rozvody měněny. Taději to prověřte v servisu.

Aretace rozvodů motoru Audi, VW, Škoda, Seat

 

Aretace rozvodů motoru Ford

 

Aretace rozvodů motoru BMW

 

Aretace rozvodů motoru Opel

 

Aretace rozvodů motoru Peugeot, Citroën

 

Aretace rozvodů motoru Fiat, Alfa Romeo, Lancia

 

Diskuze (0)

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Pouze registrovaní uživatelé mohou vkládat příspěvky. Prosím přihlaste se nebo se registrujte.

Povinná pole

Nevyplňujte toto pole: